icon_scroll_up

Ideapark Media

Novinky nielen zo sveta Floreát Ideapark.
btn_srch
Článok

Mobilné aplikácie z nás dnes robia veľkodušnejších ľudí

23.01.2020 | 15:57
Vždy, keď sa 25 ročný recepčný z Bostonu zvezie s Uberom, dvoma percentami automaticky podporí neziskové organizácie venujúce sa klimatickým zmenám. A keď Viktória z Veľkej Británie obeduje, desiatimi percentami prostredníctvom appky podporuje boj s hladom v chudobných krajinách sveta. Prostredníctvom aplikácie Momentum od mája 2019 takto darovala vyše 100 dolárov a nezaplatila ani cent navyše.

Téme sa venovala britská BBC.

„Je to nenáročný spôsob podporovania charitatívnych organizácií,“ hovorí Viktória. Americká aplikácia Momentum je jedna z mnohých spoločností, ktoré majú záujem zmeniť spôsob darcovstva. Jej zakladateľ  Nick Fitz zo svojich štúdií hovorí, že ľudia by radi darovali 2 až 3 krát viac ako to robia. Aplikáciou pracujúcou s rozhraním API sa tomu cieľu dá priblížiť. Prostredníctvom API (Application Programming Interfaces), komunikačného protokolu medzi servermi a klientmi, sa dajú prepojiť dary s každodenným životom ľudí. Zároveň si vedia sledovať darcovstvo. „Často ide o malé darcovstvá, ale po sčítaní dosahujú celkom slušné peniaze. Napríklad 1000 užívateľov darovali takto vyše 31 000 dolárov,“ uzatvára Fitz.

API je tiež kľúčom k flexibilnému modelu fundraisingu britskej webovej stránky Givepenny, ktorá stojí na interakcii so službou Spotify. V súvislosti s ňou môžu napríklad športové kluby vytvárať zoznam skladieb pred zápasmi a fanúšikovia do nich môžu pridávať piesne výmenou za dar pre vybranú charitu, ktorú určil klub. „Používame rozhranie API s platformami tretích strán, akou je Twitch,“ vyjadril sa generálny riaditeľ Givepenny Lee Clark. Ľudia sa tak prostredníctvom sledovania online streamov môžu zapojiť a darovať svoje peniaze.

Túto aplikáciu využíva aj 24 ročná streamerka Knightenator, ktorá prostredníctvom Givepenny a jej Twitch streamu vytvára možnosť pre jej fanúšikov, aby darovali peniaze. Ona za to spĺňa rôzne výzvy – napríklad zje cibuľu. Pre organizáciu venujúcu sa bezdomovcom vyzbierala viac ako 2000 libier. „Počas streamu je dôležitá interakcia s publikom, komunikovať s nimi a poďakovať sa donorom,“ hovorí. „Ľudia sú radi, keď vidia svoje meno na obrazovke a vytvára to efekt snehovej gule.“

Crowdfunding je v súčastnosti jednou z najsľubnejších oblastí. Len za dva roky sa aplikácia Beam, ktorú jej zakladateľ Alex Stephany popisuje ako kríženec medzi platformou crowdfundingu a sociálnou sieťou, získala 563 000 libier. Darcovia tak prispievajú približne 150 ľuďom bez domova, ktorí sa prostredníctvom vzdelávania a odbornej prípravy snažia zmeniť svoj život.

Tento spôsob si osvojili aj veľké sociálne siete, akou je  napríklad Facebook.

Blízka budúcnosť

Ako aj iné odvetvia, aj toto má svoje výzvy. Generálny riaditeľ platformy Alice Raphael Mazet hovorí, že „charitatívne odvetvie je plné neefektívnosti a trpí cynizmom.“ Myslí tým, že technológia zatiaľ nedokáže merať sociálny a enviromentálny vplyv našich darov. Za budúcnosť považuje vytváranie inteligentných zmlúv, ktoré autorizujú platby a podmieňujú ich overením a dosiahnutím. Takáto technológia však ešte stále neexistuje, pokiaľ ide o preukázanie zodpovednosti v rozsahu.

Ako pomáhame na Slovensku

Veronika z Piešťan využíva aplikáciu Dobromat. „Odkedy som si ju nainštalovala, vždy keď nakupujem cez internet, vybehne mi okno a môžem podporiť vybranú organizáciu. Neplatím nič navyše, z môjho nákupu iba putuje časť peňazí vybranej organizácii.“ Dobromat sprostredkováva nákupy v internetových obchodoch, pričom pri tom získava príspevky pre združenia. Tie následne prevedie zaregistrovaným združeniam. Funguje prostredníctvom affiliate marketingu, keď prostredníctvom linku presmeruje koncového užívateľa na webstránku predajcu.

Občianske združenie Vagus pripravilo v spolupráci so štúdiom Appoxide Lab aplikáciu, vďaka ktorej môžete pomôcť ľuďom bez domova. Funguje na základe toho, že nahlásite osobu, o ktorej si myslíte, že potrebuje pomoc alebo asistenciu. “Po minulej tuhej zime a desiatkach nami zachránených ľudí sa nám ozvali ľudia, ktorí nám ponúkli, že takúto aplikáciu v spolupráci s nami vyvinú zdarma. Okamžite sme súhlasili, lebo veríme, že tak budeme môcť pomôcť ešte väčšiemu počtu ľudí na území hlavného mesta,” vyjadril sa pre portál TouchIt Sergej Kára, projektový riaditeľ Vagusu.

V našich končinách tiež existuje niekoľko známych crowfundingov. K prvým patrí portál Ďakujeme.sk,  ktorého prevádzkuje združenie spolu s ďalšími produktmi. Vznikol v roku 2008 a dodnes vyzbieral takmer dva milióny eur. Jedna z najväčších nadácií na Slovensku – Pontis – rozbehla viacero úspešných projektov ako Dobrá krajina, Srdce pre deti či Ľudia Ľuďom, prostredníctvom ktorých sa vyzbierali milióny eur. Nezisková organizácia Centrum pre filantropiu  prevádzkuje portál darujme.sk, ktorý je výhradne zameraný pre podporu občianskych združení a neziskových organizácií. Nadácia centra pre filantropiu spustila projekt pre kreatívncov, dizajnérov a umelcov StartLab.

MB