icon_scroll_up

Ideapark Media

Novinky nielen zo sveta Floreát Ideapark.
btn_srch
Rozhovory

Michal Gajdoš: Pracovať z Piešťan je v dnešnej dobe výhodnejšie ako z New Yorku či Londýna

06.12.2019 | 09:54
Bratia Juraj (31) a Michal (28) z Piešťan, pochádzajú z rodiny, ktorá má dlhodobú podnikateľskú históriu. Najmä vďaka podpore najbližšieho okolia sa v roku 2015 vydali po stopách svojej mamy a rozbehli obchodnú firmu s prírodnou a ekologickou drogériou Herbatica. Spolu so zvyšným tímom piatich ľudí pracujú v priestoroch piešťanského coworking centra v budove Floreát Ideapark. Tvrdia, že si ho pre jeho flexibilitu nevedia vynachváliť a kúpeľné mesto je pre ich segment ideálny. Viac o svojom podnikaní prezradili v rozhovore.

Bratia Juraj (31) a Michal (28) z Piešťan, pochádzajú z rodiny, ktorá má dlhodobú podnikateľskú históriu. Najmä vďaka podpore najbližšieho okolia sa v roku 2015 vydali po stopách svojej mamy a rozbehli obchodnú firmu s prírodnou a ekologickou drogériou Herbatica. Spolu so zvyšným tímom piatich ľudí pracujú v priestoroch piešťanského coworking centra v budove Floreát Ideapark. Tvrdia, že si ho pre jeho flexibilitu nevedia vynachváliť a kúpeľné mesto je pre ich segment ideálny. Viac o svojom podnikaní prezradili v rozhovore.

 

Na začiatok sa mi nedá neopýtať. Nie je pre partiu chalanov segment ruskej medicíny, prírodnej kozmetiky a starostlivosti o telo príliš „ženský“?

J.: Možno by ste boli prekvapený, ale viac ako 30% našich zákazníkov sú muži. Vo firme máme zastúpené aj ženské pohlavie, pretože celistvý pohľad na realitu oboma uhlami pohľadu je nenahraditeľný. Náš zákazník je každý, kto sa zaujíma o prírodné doplnky stravy, prírodnú kozmetiku či ekologické možnosti v domácnosti alebo starostlivosti o telo.

(Juraj Gajdoš - foto Martin Palkovič)

Prečo ste sa rozhodli podnikať práve v tejto sfére a ako ste sa k tomu dostali?

M.: S ruskou medicínou prišla naša mama, ktorá ju začala predávať. Na začiatku bol brácho zodpovedný za komunikáciu so zákazníkmi (B2C) a ja za komunikáciu s firmami (B2B). Takto sme predávali produkty do predajní po celom Slovensku. Rád s ľuďmi rozprávam, a preto som sa cítil v tejto úlohe ako ryba vo vode. Výsledky už prišli samé, no postupne.

Dnes je moderné byť „ekologický“, či „prírodný“. Kedy ste mali pocit, že presne takíto chcú byť aj vaši zákazníci?

J: Cítil som nástup vnímania potreby zmeny k alternatívnym, ekologickým a prírodným  produktom už v roku 2015. Preto som sa snažil zachytiť tento trend naplno a vyťažiť z neho maximum. Bola to vlna, ktorá dnes stále trvá a vezie sa na nej mnoho firiem.

M.:  Je to moderné, ale hlavne  potrebné. Momentálne sa venujem tvorbe produktov z našej vlastnej kolekcie Herbatica a mojím cieľom je predávať desaťtisíce zero-waste a eco-friendly produktov mesačne. Zákazníci na Amazone a e-shopoch menia svoje preferencie a kupujú zero-waste produkty, namiesto tých, ktoré by zaťažili našu planétu. Generácia, ktorá je teraz na strednej škole, je omnoho viac citlivejšia na tieto témy. Podľa toho usudzujem, že o 10-15 rokov bude takmer nemožné kúpiť taký produkt, akým sú dnes napríklad plastové tyčinky do uší.

K druhoradým cieľom vášho podnikania určite patrí aj vzdelávanie. Ako sa snažíte vo firme reagovať na reči typu „ja si aj tak budem tie uši utierať plastovými tyčinkami?“

M: V prvom rade to je každého osobná vec. My cielime s našimi produktmi na ľudí, ktorí sú si vedomí, že tu je problém a chcú ho pomôcť zmeniť. Veríme, že každá veľká zmena začína zdola, preto aj naši zákazníci sú predovšetkým ľudia, ktorí chcú pomôcť k zmene svojou troškou. Snažíme sa aj v našich postoch uverejňovať fakty o tom, ako si znečisťujeme životné prostredie.

Veľa sa rozpráva o motivácii a cieľoch. Aké výzvy chcete dosiahnuť vo vašom podnikaní v najbližších rokoch?

J: Motivácia je krehká vec, človek ju raz má, a potom zasa stratí. U mňa pochádza z môjho okolia, hlavne od rodiny a potom z môjho vnútra. Čo sa týka cieľov, tie by v biznise mali byť vždy pevne definované. Biznis je komplex vedy, matematiky, psychológie, sociológie a fyziky. Ak to máte všetko dobre narátané a nacítené, budete úspešný. Rozhodne chceme do nového roku 2020 vojsť s tým, že otvoríme našu druhú kamennú predajňu na Slovensku. V online sa chceme silnejšie usadiť na maďarskom trhu a zároveň rozšíriť sortiment o nové produkty.

M.: Moja hlavná motivácia ako vlastníka firmy, je dosiahnuť strmý rast a pritiahnuť najlepších ľudí, ktorí sa budú s nami rozvíjať. Ďalší cieľ je spolupráca s globálnymi firmami. Jedna z nich nás už oslovila. To, že s nami komunikuje znamená, že niečo robíme dobre. Ako výzvu vnímam ekonomickú krízu, ktorá tu ešte nie je, ale už všetci o nej hovoria. Pravdepodobnosť, že sa ukáže a že bude mať dopad na našich zákazníkov a partnerov je vysoká.

 

Aj vy ste kladným príkladom, že startupové projekty môžu vzniknúť aj v menších mestách. Sú Piešťany dobrým mestom na rozbeh?

J: To asi záleží od odvetvia. Myslím si, že Piešťany sú ako mesto zdravia, krásy a prírody pre našu značku úplne ideálna zhoda.

M.: Pred pár týždňami som sa vrátil z New Yorku, kde som sa stretol s kolegom z posledného zamestnania. Aj keď je New York úžasné mesto, kolegova kvalita života je nižšia ako moja. V skratke povedané, veľa smogu, veľa stresu a vysoké náklady na život. Nechcem porovnávať, len si myslím, že v dobe Fiverru, Linkedinu a internetovej ekonomiky, ktorá je veľmi bohatá na príležitosti, nie je nutné začínať v New Yorku alebo Londýne. Človek si pokojne postaví svoje malé impérium aj v Piešťanoch, a to má kúsok Tatry, letisko Viedeň či Bratislavu. Žil som v Londýne takmer 2 roky a určite by som už dnes Piešťany a Slovensko nemenil, samozrejme, cestovať budem stále.

Vnímate, že je pre mladého človeka ťažšie začať s podnikaním v týchto krajinách alebo vo veľkých mestách?

M.: Určite áno. Slovensko je plné mladých ľudí, ktorí mali možnosť cestovať, meniť prostredie a rýchlo sa učiť. Mení sa aj korporátne prostredie a ľudia čím ďalej, tým viac preferujú prácu z domu. Zamestnávatelia sa s tým musia zmieriť a vyhovieť im. Preto si myslím, že všetky tieto elementy nahrávajú tvorbe novej podnikateľskej vrstvy. Zo zamestnanca sa potom ľahko stane freelancer, alebo aj podnikateľ.

Svoje miesto ste našli v coworkingovom pracovisku v budove Floreát Ideapark. Prečo práve coworking, veď väčšina Piešťancov ani nevie, čo to je?

J: Zlom nastal vtedy, keď sme náš sklad s produktmi, ich balenie a logistiku odovzdali jednému centru v Bratislave. Tam teraz naše produkty majú pod palcom skutoční profesionáli a my sa môžeme venovať marketingu, produktom a zákazníkom. Viem porovnať rôzne módy pre prácu a coworking si neviem vynachváliť.

M.: Predtým ako sme prešli do Floreátu, sme pracovali v staršej budove.  Boli to stiesnené priestory. Vo Floreát Ideaparku je super to, že sme v otvorenom priestore, tento priestor má priamy vplyv aj na otvorenosť v práci. Nikdy by som si to nebol myslel, ale je to tak.

(Michal Gajdoš - foto Martin Palkovič)

V čom sa podľa Vás prejavujú benefity coworkingu?

J: Coworking je úžasné miesto, kde sa môžete každý deň stretnúť s príjemnými ľuďmi, ktorí sú podobne naladení. Vymeniť si postrehy a pohľady na rovnaké veci je niečo, čo v bežných prenajatých kanceláriách nezažijete. Navyše, ako majiteľ firmy sa nemusíte starať o to, kto Vám priestory uprace, kedy budete potrebovať vymeniť žiarovku a svoju energiu môžeme všetci zamerať iba na jadro svojho biznisu.

M.: Keďže mám snúbenicu z Prešova, pendlujem medzi východom a západom, coworking mi v tomto vyhovuje, nemusím platiť za kanceláriu, v ktorej by som bol len 10 dní v mesiaci. Floreát Ideapark sa snaží túto myšlienku priniesť do Piešťan. V praxi to robia profesionálne, cítime sa v priestoroch super a personál je vždy ochotný so všetkým pomôcť. Je určite dobré, že sa malé podniky a freelanceri stretávajú na tomto mieste. Vieme si tu vymeniť znalosti a niečo spolu skúsiť.

Myšlienkou investorov biznis centra Floreát Ideapark je „posadiť“ úspešných i začínajúcich podnikateľov pod jednu strechu, kde budú mať k dispozícii všetko, čo pre svoj rozvoj potrebujú. Ako veľmi Vám takéto pracovné prostredie môže pomôcť v podnikaní?

J:  Myslím, že celkom zásadne. Všade okolo sú výskumy o vplyve prostredia na pracovný výkon. Všetci sme tvorení do veľkej miery svojim okolím. Pokiaľ sa v praxi podarí túto myšlienku zrealizovať do určitej formy, tak to môže posunúť obe strany. Pracujeme v tzv. Vedomostnej ekonomike. Všetkých nás spája chuť učiť sa nové veci.

(Herbatica patrí k prvým nájomcom coworkingu Floreát Ideapark - foto Martin Palkovič)

Vráťme sa späť k Vám. Splnili ste si s rozbehom Vašej firmy sen alebo je to len akýsi medzibod k ďalším príležitostiam?

J: Keď nad tým rozmýšľam, tak je to splnený sen. Človek si to častokrát neuvedomuje, ale som vďačný, že môžem žiť a tvoriť v meste, kde žijem celý život. Nemusím dochádzať za prácou dlhé hodiny a mám tak viac času na svoju rodinu. Každý deň si však uvedomujem, že konkurencia je tak silná, že v danom momente musia v Herbatica pracovať len tí, ktorí sú motivovaní podávať najlepší možný pracovný výkon. V tak malej firme to inak ani nie je možné.

M.: Splnil som si sen tým, že chcem robiť globálne veci zo svojho rodného mesta, ktoré majú zásah na tisíce zákazníkov. Firma je len na začiatku, tešíme sa na ďalší rozvoj.

Mnoho ľudí rozmýšľa, že začne podnikať. Boja sa  však spraviť prvý krok. Čo by ste im odkázali?

J: Prvý krôčik je ťažký, ale nájdite si svojho mentora či partnera, ktorý Vás bude podporovať a dá vám cenné rady (napríklad ekonomické) a zvládnete to. Pracujte na svojich silných stránkach a celé si to dobre spočítajte.

M.: A dobre si rozmyslite či je to pre Vás. Počas podnikania sa človek spochybňuje a rozmýšľa, či kroky, ktoré robí, sú správne. Keďže ide všetko rýchlo, nie je čas toľko rozmýšľať. Sloboda a byť si pánom svojho času však stojí za to, baví ma práca s ľuďmi, takže aj tu sa realizujem. Snažím sa, aby kolegovia na sebe pracovali, aby boli na seba tvrdí, aj na okolie, a aby sme spoločne rástli.

 

TS / Ideapark Media